Przejdź do treści głównej

Konferencja „Cyfrowy Uczeń”

| Robert Celuch |

W dniu 24 września 2025 roku, Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika w Iłży gościło konferencję „Cyfrowy Uczeń – jak narzędzia Google wspomagają edukację”, poświęconą integracji technologii cyfrowych w edukacji. Wydarzenie zgromadziło dyrektorów, nauczycieli, uczniów, przedstawicieli samorządów oraz ekspertów z branży edukacyjnej i technologicznej, oferując bogaty program skoncentrowany na wykorzystaniu narzędzi cyfrowych w procesie dydaktycznym i zarządzaniu placówką oświatową.

Konferencję oficjalnie otworzyła dyrektor LO w Iłży, Agnieszka Kopeć-Fila, dając tym samym sygnał do rozpoczęcia intensywnego dnia, pełnego inspirujących prelekcji i wartościowych dyskusji. Centralnym punktem porannej sesji był panel dyskusyjny z udziałem Wicestarosty Radomskiego Krzysztofa Murawskiego, dr Dominiki Wiśniewskiej z Google for Education, Marii Ruban z CCT Poland oraz dyrektor Agnieszki Kopeć-Fili. Dyskusję moderował Robert Celuch, nauczyciel informatyki. Debata stanowiła forum wymiany poglądów na temat wyzwań i możliwości związanych z cyfryzacją edukacji w kontekście regionalnym i krajowym oraz wyzwań stających przed dyrektorami i nauczycielami w związku z realizacją rządowego projektu “Cyfrowy Uczeń”.

Prelekcja Dariusza Rzucidło, certyfikowanego trenera Google, poświęcona była wyzwaniom związanym z wykorzystaniem narzędzi IT w szkole w sposób zgodny z prawem i zapewniający bezpieczeństwo uczniom i nauczycielom. Zbigniew Karwasiński, trener STEAM i przedstawiciel firmy Botland, w wystąpieniu zatytułowanym „Anatomia STEAM: T jak technologia” przybliżył rolę technologii w edukacji. Wykłady wzbudziły duże zainteresowanie wśród uczestników. Zdalnie z uczestnikami konferencji spotkał się absolwent LO w Iłży, Maksymilian Paczyński, laureat globalnej nagrody Intel, który podzielił się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami na temat wpływu technologii na rozwój osobisty i zawodowy.

W popołudniowej sesji głos zabrali nauczyciele i uczniowie LO w Iłży. Praktyczne wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji w pracy nauczyciela przedstawił Robert Celuch. Zaprezentował potencjał Gemini i NotebookLM, demonstrując, jak te innowacyjne rozwiązania mogą usprawnić proces planowania lekcji, generowania materiałów dydaktycznych i personalizacji nauczania. Nauczycielki z LO w Iłży: Barbara Celuch, Ewa Chmielewska i Anna Trepner-Sionek, podzieliły się z kolei przykładami wykorzystania Google Workspace for Education na lekcjach języka polskiego, języka angielskiego i języka niemieckiego. Zademonstrowały realne korzyści płynące z integracji tych narzędzi w codziennej praktyce edukacyjnej. Swoje refleksje ze strony uczniów przedstawiły uczennice klas trzecich: Julia Ogonowska, Maja Pałka i Anna Łasak, a Natalia Tabor i Adam Siwiec zademonstrowali działanie zaprogramowanych przez siebie robotów.

Konferencję zamknęła dyrektor Agnieszka Kopeć-Fila, podsumowując najważniejsze wnioski i podkreślając wagę budowania kultury organizacyjnej szkoły, która sprzyja efektywnemu wykorzystaniu narzędzi Google.

Równolegle do sesji dla dyrektorów i nauczycieli, uczniowie LO w Iłży uczestniczyli w wykładzie prowadzonym przez trenera Google, który przybliżył specyfikę pracy w tej globalnej firmie oraz różnice między nią a innymi przedsiębiorstwami.

Konferencja „Cyfrowy Uczeń – jak narzędzia Google wspomagają edukację” w LO im. M. Kopernika w Iłży była udanym wydarzeniem, które zgromadziło ekspertów, nauczycieli i uczniów, tworząc przestrzeń do wymiany wiedzy i doświadczeń związanych z cyfryzacją edukacji. Program konferencji, łączący teoretyczne dyskusje z praktycznymi przykładami, przyczynił się do podniesienia świadomości na temat możliwości i wyzwań związanych z wykorzystaniem technologii cyfrowych w edukacji, a także zainspirował uczestników do dalszego rozwoju w tej dziedzinie.

Zapraszamy do obejrzenia fotografii wykonanych przez Barbarę Celuch i Maję Zielonkę.