Skip to main content

Regulamin rekrutacji

Regulamin rekrutacji na rok szkolny 2025/2026 do  Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Iłży

§ 1

Do klasy pierwszej liceum ogólnokształcącego przyjmuje się absolwentów szkół podstawowych po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego.

§ 2

Powołana przez dyrektora szkoły Komisja Rekrutacyjna przeprowadza postępowanie rekrutacyjne na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe – rozdział 6 art. 130 – 164 pn. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.), art. 35 §1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. –Kodeks postępowania administracyjnego, rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 listopada 2022 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 2431).

§ 3

Szkoła prowadzi rekrutację elektroniczną i uczeń poddaje się jej wynikom.

§ 4

Terminy przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego na terenie województwa mazowieckiego, w tym terminy składania dokumentów dostępne są pod adresem: www.loilza.pl.

§ 5

Zasady przeliczania punktów za oceny uzyskane w szkole podstawowej

  1. Wybrane zajęcia edukacyjne: Kandydatowi do klasy pierwszej liceum zostaną przeliczone punkty z j. polskiego, j. obcego, matematyki oraz najwyższa ocena z grupy przedmiotów: biologia, chemia, fizyka, geografia, historia.
  2. Punktacja za oceny na świadectwie z zajęć edukacyjnych:
    • celujący – 18 punktów
    • bardzo dobry – 17 punktów
    • dobry – 14 punktów
    • dostateczny – 8 punktów
    • dopuszczający – 2 punkty
  1. Za oceny z zajęć edukacyjnych uczeń może uzyskać maksymalnie 72 punkty.
  2. Za świadectwo ukończenia szkoły podstawowej z wyróżnieniem uczeń otrzymuje 7 punktów.

§ 6

Punkty za szczególne osiągnięcia uczniów oraz za zaangażowanie w pracę społeczną w charakterze wolontariusza

  1. Za:

1) uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu ponadwojewódzkim organizowanym przez kuratorów oświaty na podstawie zawartych porozumień: :

    • a) tytułu finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 10 punktów,
    • b) tytułu laureata konkursu tematycznego albo interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 punktów,
    • c) tytułu finalisty konkursu tematycznego albo interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów,

2) uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu międzynarodowym albo ogólnopolskim, przeprowadzanym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230), zwanej dalej „ustawą o systemie oświaty”:

    • a) tytułu finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 10 punktów,
    • b) tytułu laureata konkursu interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 punktów,
    • c) tytułu finalisty konkursu interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów;

3) uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu wojewódzkim organizowanym przez kuratora oświaty:

    • a) dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 10 punktów,
    • b) dwóch lub więcej tytułów laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 punktów,
    • c) dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów,
    • d) tytułu finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 7 punktów,
    • e) tytułu laureata konkursu tematycznego albo interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów,
    • f) tytułu finalisty konkursu tematycznego albo interdyscyplinarnego – przyznaje się 3 punkty;

4) uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu ponadwojewódzkim lub wojewódzkim, przeprowadzanym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 6 ustawy o systemie oświaty:

    • a) dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 10 punktów,
    • b) dwóch lub więcej tytułów laureata konkursu interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 punktów,
    • c) tytułu finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 7 punktów,
    • d) tytułu laureata konkursu interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów;

5) uzyskanie wysokiego miejsca nagrodzonego lub uhonorowanego zwycięskim tytułem w zawodach wiedzy innych niż wymienione w pkt 1–4, artystycznych i sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty lub inne podmioty działające na terenie szkoły, na szczeblu:

    • a) międzynarodowym – przyznaje się 4 punkty,
    • b) krajowym – przyznaje się 3 punkty,
    • c) wojewódzkim – przyznaje się 2 punkty,
    • d) powiatowym – przyznaje się 1 punkt.
    • W przypadku gdy kandydat ma więcej niż jedno szczególne osiągnięcie z takich samych zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych, o których mowa w ust. 1, na tym samym szczeblu oraz z tego samego zakresu, o którym mowa w ust. 1, wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej, przyznaje się jednorazowo punkty za najwyższe osiągnięcie tego ucznia uzyskane w tych zawodach w dowolnej klasie szkoły podstawowej lub szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, z tym że maksymalna liczba punktów możliwych do przyznania za wszystkie osiągnięcia wynosi 18 punktów.
    • Za osiągnięcia w zakresie aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska lokalnego, w szczególności w formie wolontariatu, wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej uczeń może otrzymać 3 punkty.

§ 7

Przeliczanie na punkty wyników egzaminu ósmoklasisty:

  • język polski – 0,35 punktu za każdy uzyskany procent (maksymalnie 35 punktów),
  • matematyka – 0,35 punktu za każdy uzyskany procent (maksymalnie 35 punktów),
  • język obcy nowożytny – 0,3 punktu za każdy uzyskany procent (maksymalnie 30 punktów).

§ 8

Maksymalna ilość punktów uzyskanych w procesie rekrutacji wynosi:

  • 100 punktów za wybrane zajęcia edukacyjne i osiągnięcia,
  • 100 punktów za egzamin ósmoklasisty.

Razem – 200 punktów.

§ 9

W przypadku absolwentów zwolnionych z obowiązku przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty na podstawie art. 44zw ust. 2 i art. 44zz ust. 2 ustawy o systemie oświaty oceny z j. polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego, wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej, przelicza się na punkty, przy czym za uzyskanie z:

1) języka polskiego i matematyki oceny wyrażonej w stopniu:

    • a) celującym – przyznaje się po 35 punktów,
    • b) bardzo dobrym – przyznaje się po 30 punktów,
    • c) dobrym – przyznaje się po 25 punktów,
    • d) dostatecznym – przyznaje się po 15 punktów,
    • e) dopuszczającym – przyznaje się po 10 punktów;

2) wybranego języka obcego nowożytnego oceny wyrażonej w stopniu:

    • a) celującym – przyznaje się 30 punktów,
    • b) bardzo dobrym – przyznaje się 25 punktów,
    • c) dobrym – przyznaje się 20 punktów,
    • d) dostatecznym – przyznaje się 10 punktów,
    • e) dopuszczającym – przyznaje się 5 punktów.

§ 10

Uczniowie są przyjmowani do szkoły w kolejności zgodnej z sumą punktów uzyskanych w procesie rekrutacji, do wyczerpania planowanego limitu miejsc.

§ 11

Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim, organizowanych przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty oraz laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu ponadwojewódzkim organizowanych przez kuratorów oświaty, laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych ogłaszanych przez MEiN przyjmowani są do szkoły niezależnie od kryteriów podanych w poprzednich punktach, na podstawie art. 132 ustawy Prawo oświatowe. Uwierzytelnioną kopię dokumentów potwierdzających w/w osiągnięcia należy dołączyć do wniosku o przyjęcie do szkoły.

§ 12

  1. W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego, na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego przyjmuje się kandydatów z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia, potwierdzonymi opinią poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej. Powyższą opinię należy dołączyć do wniosku o przyjęcie do szkoły.
  2. W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego lub jeżeli po zakończeniu tego etapu szkoła nadal dysponuje wolnymi miejscami, na trzecim etapie postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę łącznie następujące kryteria, które mają jednakową wartość:
    • wielodzietność rodziny kandydata (rodzina wychowująca troje lub więcej dzieci),
    • niepełnosprawność kandydata,
    • niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata,
    • niepełnosprawność obojga rodziców kandydata,
    • niepełnosprawność rodzeństwa kandydata,
    • 6) samotne wychowywanie kandydata w rodzinie,
    • 7) objęcie kandydata pieczą zastępczą.
  1. O przyjęciu kandydatów, którzy uzyskali równorzędne wyniki postępowania rekrutacyjnego i nie spełniają kryteriów określonych w punktach 1. i 2. § 12 decydują w kolejności następujące kryteria:

1) wyższy procentowy wynik sumaryczny z egzaminu ósmoklasisty,

2) wyższa średnia ocen z przedmiotów obowiązkowych wpisanych na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej.

§ 13

Kandydaci do szkoły ponadpodstawowej, którzy w poprzednim etapie edukacyjnym uczyli się za granicą, nie biorą udziału w scentralizowanej rekrutacji elektronicznej i przyjmowani są do szkoły na podstawie odrębnych przepisów.